Čo nového na pošte

Dnes úsek obchodu Slovenskej pošty, a.s., riadi Ing. Igor Šulek. Nie je na pošte žiadnym nováčikom a „starým“ poštárom ho netreba predstavovať, pretože na pošte pracuje od roku 1999 a v oblasti obchodu prešiel niekoľkými pozíciami. Predtým, ako sa v októbri 2020 stal riaditeľom úseku obchodu, viedol sekciu obchodu a medzinárodnej pošty a venoval sa rozvoju spolupráce s firemnými zákazníkmi.
„Na konci minulého roku prebehla organizačná zmena, po ktorej do starostlivosti úseku obchodu prešli retailoví aj firemní zákazníci, čo umožní synergický rozvoj portfólia poštových produktov pre obe cieľové skupiny. Na úseku nastavujeme aj spoluprácu s obchodnými partnermi, služby a tovar, ktorý predávame na poštách. A keďže do našej zodpovednosti patria aj podporné aktivity, reklamácie a zákaznícke centrum, tak máme ihneď spätnú väzbu od zákazníkov „z prvej ruky“, čo umožňuje rýchlo reagovať na ich podnety. Teší ma, že vo všetkých týchto oblastiach neprichádzam do neznámych vôd a môžem nadviazať na moje predchádzajúce skúsenosti.
Obchodníci sú vždy pragmatici, nemajú čas na snenie, pretože od nich sa očakávajú výnosy, a to aj napriek tomu, že tradičný poštový biznis sa výrazne mení. Nie je žiadnym tajomstvom, že počty listov a poukazov z roka na rok prudko klesajú, a znamená to poklesy početností až v miliónoch kusov. Pandémia tento pokles ešte eskalovala a urýchlila ho tak o dva – tri roky. Za posledný rok nám klesli počty hromadných listových zásielok s faktúrami, výpismi o viac 22 %. Výnosy z tradičných služieb sa nahrádzajú veľmi ťažko a cenovú politiku je potrebné veľmi citlivo prispôsobiť vývoju, lebo tieto služby stále tvoria najväčší podiel výnosov pošty.
Našťastie, máme tu ďalšiu časť poštových služieb – balíky – ktorá v ostatných rokoch prudko rastie a, naopak, tu nám súčasná situácia paradoxne pomohla . Moderné a čoraz obľúbenejšie on-line nakupovanie je našou neopakovateľnou príležitosťou, ako nahradiť časť výnosov z listového biznisu. Na slovenský trh vstupujú noví zákazníci a my vieme nájsť tých, ktorí chcú spolupracovať so Slovenskou poštou, je to však otázka nastavenia podmienok a kapacít.
V marci 2021 sme do našej siete dostali identický počet balíkov ako vlani v decembri počas vianočnej prevádzky, čo je obrovský úspech. Určite každý z nás eviduje spoločnosti ako About you, LIDL, H&M, bonprix a mnohé ďalšie, ktoré s nami spolupracujú pri doručovaní balíkov. Samozrejme, vážime si aj regionálnych zákazníkov a snažíme sa podporovať ich rast a rozvoj, pretože v tom vidíme potenciál ďalšieho rozvoja a rozloženie obchodného rizika. Všetko je na dobrej ceste, aby v prvom polroku pribudol do poštovej siete ďalší významný európsky eshop a našou prioritou je rozvoj doručovania zásielok do BalíkoBoxov.
Konkurencia je však všadeprítomná a nespí. Vari každému z nás doručujú balíky aj iné kuriérske spoločnosti alebo si ich nechávame doručovať do iných výdajných miest než poštových. Tieto firmy veľa investujú, pracujú pravdepodobne efektívnejšie než Slovenská pošta, a preto je akékoľvek zvyšovanie našich výnosov limitované trhovými cenami. Pošta sa jednoducho musí prispôsobovať otvorenému trhu, aj keď je pre ňu ťažké nájsť rovnováhu medzi verejným záujmom, efektivitou a komerčným správaním.
Ale situácia je taká vážna, že sa nemožno spoliehať len na balíky, treba bez otáľania pristúpiť k mnohým ďalším opatreniam: prvým významným míľnikom v oblasti obchodu je postupné „prečistenie“ a aktualizácia produktového portfólia. Áno, je to beh na dlhé trate a zmeny prebiehajú pomalšie, ako by si my – samotní aktéri – procesu predstavovali. Prvé kroky však už urobené boli – zrušili sa predaj Ticketportal, kopírovacie služby či dovolenkový servis, postupne sa utlmuje roznos letákov. Keď sa rozbehne zákaznícka zóna na našej webovej stránke a nové funkcionality mobilnej aplikácie, očakávame, že klienti začnú využívať tieto atraktívne novinky a bude možné optimalizovať ďalšiu časť „tradičných“ produktov. Potrebných zmien je veľa, preto ich realizujeme podľa nastavených priorít.
Spolupráca so štátom je významnou oblasťou, ktorú musíme rozvíjať. Potenciál je omnoho väčší, ako je momentálny stav pri takých službách, ako sú centrálne doručovanie zásielok, výplata štátnych sociálnych dávok a dôchodkov a mnohých ďalších služieb vo verejnom záujme.
Slovenská pošta má najširšiu retailovú sieť, čo je na jednej strane devíza, na strane druhej však záväzok hlavne voči našim obchodným partnerom, ktorí si od nás sľubujú nielen najväčšie geografické pokrytie, dosiahnutie obchodných cieľov, ale aj vysokú kvalitu.
Vnímanie pošty je tvorené skúsenosťami a spokojnosťou bežných ľudí (občanov) s našimi službami, preto sa efektívnosť a kvalita musia stať našou každodennou „mantrou“, aby sme sa ako pošta hýbali dopredu.
Pracujem na pošte dosť dlho a už dávno som prišiel na to, že tu pracujú nadšení a zodpovední ľudia, ktorým nie je jedno, ako ich každodennú prácu vnímajú zákazníci. Chcem sa im za to poďakovať, lebo v dnešnom svete hrdosť na svoju prácu nebýva samozrejmosťou. O týchto kvalitných ľudí, ktorí sú aj súčasťou môjho najbližšieho tímu, sa vo svojej práci opieram, dôverujem im a som presvedčený, že spoločne budeme môcť prinášať z oblasti obchodu samé pozitívne správy .
Držme si spoločne palce pri napĺňaní zmien, ktoré nás čakajú.