Colné prerokovanie zásielok od 1. júla 2021 v praxi
Milé kolegyne a kolegovia,
od 1. júla 2021 sa na základe celoeurópskeho projektu e-commerce zmenili podmienky preclievania zásielok s tovarom nízkej hodnoty do 22,- € z krajín mimo Európskej únie a od tohto dátumu aj zásielky, hodnota ktorých je nižšia ako 22,- € podliehajú výberu DPH. Zámerom Slovenskej pošty, a.s., je realizovať colné konanie a výpočet DPH v čo možno najväčšej miere automatizovane.
Slovenská pošta, a.s., v spolupráci s dodávateľom vyvinula maximálne úsilie a implementovala nový informačný systém, zabezpečujúci automatizované colné konanie. Realizácia neprebiehala úplne podľa našich predstáv. Komplikácie boli spôsobené najmä externými partnermi a legislatívnymi zmenami, ktoré neprichádzali v dostatočnom časovom predstihu.
Napriek úsiliu Slovenskej pošty, a.s., aj Finančnej správy sa nepodarilo odstrániť všetky nedostatky a problémy. V súčasnosti intenzívne prebieha odstraňovanie zistených chýb a viaceré funkcionality sa optimalizujú.
Za najväčší problém automatizovaného colného konania však považujeme vysoký podiel zásielok bez elektronických správ k zásielkam alebo elektronických správ s neúplnými údajmi. Tieto zásielky sa spracovávajú poloautomaticky, čo negatívne ovplyvňuje proces colného konania na colno-deklaračných oddeleniach, a potom aj prevádzkové činnosti na poštách.
Všetci zainteresovaní zamestnanci Slovenskej pošty, a.s., Finančnej správy a tiež naši dodávatelia informačných systémov vyvíjajú maximálne úsilie, aby všetky vzniknuté nedostatky boli odstránené v čo možno najkratšom termíne.
Chcela by som sa vám preto aspoň takouto formou poďakovať za vašu lojálnosť a trpezlivosť pri zvládaní tejto náročnej úlohy ako aj aktívny prístup pri riešení vzniknutých problémov a nepravidelností. Verím, že v dohľadnej dobe budú vyriešené k spokojnosti našich zákazníkov a aj nás zamestnancov.
Ing. Martina Verešpejová, riaditeľka sekcie distribučných činností SP, a.s.