FAQ - často kladené otázky

ePodací hárok späť

Ako postupovať v prípade, že nie je možné otvoriť stránku s aplikáciou ePodací hárok?
Pre bezpečný on-line podaj vašich zásielok využívame zabezpečený prístup na stránku ePodací hárok prostredníctvom bezpečnostného SSL protokolu. Pre korektné otvorenie stránky s aplikáciou ePodací hárok na https://eph.posta.sk/ musíte mať vo vašom internetovom prehliadači nainštalovaný koreňový certifikát našej certifikačnej autority, ktorý si môžete stiahnuť TU.
Postup inštalácie certifikátu:

  1. Otvorte stiahnutý súbor „sica_root_key_20090901“ kliknutím na „Otvoriť“
  2. V zobrazenom okne „Certifikát“ kliknite na „Inštalovať certifikát“
  3. Zobrazí sa „Sprievodca importom certifikátov“
  4. Následnými kliknutiami na tlačidlá „Ďalej“ a „Dokončiť“ nainštalujete certifikát

Pozn.: pre inštaláciu musíte mať administrátorské práva k vášmu počítaču.

Aké potvrdenie dostanem, keď podávam zásielky cez ePodací hárok a platím ich v hotovosti?
Pošta vám na požiadanie bezplatne vydá potvrdenie o úhrade ceny za zásielky podávané v hotovosti. 

Preberanie zásielok späť

Môže moju zásielku prevziať niekto iný z rodiny, ak nemá splnomocnenie?
Áno. Vašu zásielku môže prevziať aj manžel/ka alebo osoba, ktorá s vami býva v tom istom rodinnom dome/byte, ak ste ich nevylúčili z prijímania zásielok. Týmto osobám môže pošta vydať všetky zásielky okrem zásielok s doplnkovou službou Do vlastných rúk.

Ako mám postupovať, ak chcem splnomocniť môjho/moju suseda/u na preberanie mojich zásielok?
Ak si želáte splnomocniť suseda/u na preberanie vašich zásielok, vypíšte Žiadosť o doplnkové a dispozičné služby a odovzdajte ju na ktorejkoľvek pošte. Pošta overí vašu totožnosť a vyhotoví splnomocnenie. Žiadosť môže za vás podať na pošte aj osoba, ktorú k danému úkonu poveríte za podmienky, že žiadosť je potvrdená vaším podpisom. Cena za službu je uvedená v Tarife. Splnomocnenec (sused/a) sa vždy pri preberaní zásielok preukáže splnomocnením spolu s platným preukazom totožnosti. Sused/a môže zásielky za vás preberať aj na základe splnomocnenia, ktoré je overené oprávneným orgánom (napríklad notárom).

Ako splnomocním svojho zamestnanca, aby preberal zásielky určené našej firme?
Vyplňte Žiadosť o doplnkové a dispozičné služby, ktorú podpíše osoba oprávnená konať v mene vašej firmy a odovzdajte ju na ktorejkoľvek pošte. K žiadosti priložte originál výpisu z Obchodného alebo Živnostenského registra, prípadne kópiu overenú notárom alebo výpis z internetu, ktorý nesmie byť starší ako 14 dní. Výpis z Obchodného alebo Živnostenského registra môžete predložiť aj elektronicky prostredníctvom internetového pripojenia vo vašom mobile, tablete, apod. pri priehradke pošty. Vybavením splnomocnenia na pošte môžete poveriť aj ktorúkoľvek osobu, ktorej meno a údaj o doklade totožnosti sa uvádzajú v žiadosti. Cena za službu je uvedená v Tarife.

Čo mám urobiť, keď nechcem, aby moje zásielky prevzala osoba žijúca so mnou v spoločnej domácnosti?
Požiadajte o službu Vylúčenie náhradného prijímania. Vypíšte Žiadosť o doplnkové a dispozičné služby, ktorú odovzdáte na vašej pošte. Z prijímania vašich zásielok - s výnimkou balíkových zásielok (balíky a expres zásielky) - môžete vylúčiť manžela/manželku alebo osoby bývajúce s vami v tom istom rodinnom dome/byte. Cena za službu je uvedená v Tarife.

Doručovanie zásielok späť

Môžem si prenajať priečinok na pošte na dodávanie zásielok, keď som fyzická osoba a nie organizácia?
Áno, poštový priečinok si môžete prenajať aj vy. Je poskytovaný nielen organizáciám, ale aj občanom. Pre zriadenie priečinka je potrebné vyplniť Žiadosť o špeciálne spôsoby podávania/dodávania zásielok, ktorú odovzdáte na pošte, na ktorej chcete mať zriadený priečinok. Poštový priečinok (P.O.BOX) vám zriadime na ktorejkoľvek pošte, ktorá disponuje voľnými P.O.BOXami. 

Po zriadení P.O.BOXu si svoje zásielky môžete preberať z priečinka umiestneného v budove pošty v priestoroch pre verejnosť. Na vašej dodávacej pošte, ktorá nedisponuje voľnými P.O.BOXami, môžete požiadať o zriadenie PostBOXu. Po zriadení PostBOXu si svoje zásielky budete preberať pri priehradke pošty, na ktorej je priečinok zriadený. Cena za službu je uvedená v Tarife.

Aké zásielky mi budú dodané do P.O.BOXu, resp. PostBOXu?

Do P.O.BOXu zriadeného na vašej dodávacej pošte dodá SP zásielky, ktoré majú v adrese adresáta uvedené:
- meno priezvisko, ulica + číslo, PSČ a názov pošty (neplatí pre balíkové a expres zásielky);
- meno a priezvisko, P.O.BOX a jeho číslo, PSČ a názov pošty;
- názov marketingovej akcie, P.O.BOX a jeho číslo, PSČ a názov pošty.

Do P.O.BOXu, ktorý ste si zriadili na inej ako svojej dodávacej pošte, dodá SP zásielky, ktoré majú v adrese adresáta uvedené:
- meno a priezvisko, P.O.BOX a jeho číslo, PSČ a názov pošty;
- názov marketingovej akcie, P.O.BOX a jeho číslo, PSČ a názov pošty.

Do PostBOXu vám SP dodá zásielky, ktoré majú v adrese adresáta uvedené:
- meno a priezvisko, ulica + číslo, PSČ a názov pošty (neplatí pre balíkové a expres zásielky).

Ako sa dozviem, že mi boli do priečinka dodané zásielky?
V žiadosti o špeciálne spôsoby podávania/dodávania zásielok zaškrtnite voľbu „Emailové oznámenie o uložení zásielok“ a zadajte e-mailové adresy (max. 3), na ktoré vám oznámime príchod zapísaných zásielok (doporučených listov, úradných zásielok, poistených listov, balíkov, zmluvných balíkov a expres zásielok) do priečinka a tiež informáciu o prípadných viaznucich poplatkoch na týchto zásielkach (suma dobierky, doplatné a pod.).

Čo môžem robiť v prípade, ak som prevzal zásielku a po jej otvorení som zistil, že jej obsah je poškodený?
Ak ste zásielku otvorili ešte na pošte a zistili ste poškodený obsah, oznámte to ihneď zamestnankyni pri priehradke, ktorá s vami spíše zápisnicu. Ak poškodenie obsahu zistíte doma, resp. až neskôr, prineste na ktorúkoľvek poštu obsah zásielky spolu s jej obalom najneskôr nasledujúci pracovný deň.

Čo mám urobiť, keď chcem, aby mi boli zásielky doručované na inú adresu?
Ak ste trvalo zmenili svoju adresu, je potrebné nahlásiť zmeny úradom, bankám, známym a všetkým, ktorí vám posielajú zásielky. Ak nechcete, aby vám cez toto prechodné obdobie (kým si zariadite zmenu vašej adresy vo všetkých organizáciách) bola doručená nejaká zásielka na starú adresu, ale aby vám všetky zásielky boli doručované na novú adresu, zriaďte si službu Časové doposielanie.
Túto službu môžete využiť tiež pri dočasnej zmene svojej adresy (napr. služobne, prechodné bydlisko.., bez toho aby ste zmenu museli nahlasovať organizáciám), aby vám boli zásielky doručované na novú adresu, kde sa nejakú dobu budete zdržiavať. Ak ste sa rozhodli pre službu Časové doposielanie, vyplňte Žiadosť o doplnkové a dispozičné služby a odovzdajte ju na ktorejkoľvek pošte minimálne 5 pracovných dní pred požadovaným začiatkom doposielania. Pri podaní žiadosti sa overuje totožnosť adresáta platným dokladom totožnosti. Časové doposielanie sa vzťahuje aj na rodinných príslušníkov. Cena za službu je uvedená v Tarife. Doposielajú sa všetky zásielky s výnimkou balíkových zásielok a zásielok, pri ktorých odosielateľ žiadal dispozičnú službu Nedoposielať.

Čo mám urobiť, keď nemám čas ísť na svoju poštu a chcem, aby mi zásielka bola preposlaná do mojej práce?
Môžete využiť službu Doručenie na inú adresu na žiadosť adresáta. O službu požiadajte telefonicky na čísle z oznámenia o uložení zásielky, na čísle z avíza zaslaného SMS správou/e-mailovým oznámením alebo na bezplatnom telefónnom čísle Zákazníckeho servisu SP 0800 122 413. Cena za službu je uvedená v Tarife.

Čo mám urobiť, keď odchádzam na dovolenku do zahraničia a potrebujem, aby zásielky boli dlhšiu dobu uložené na pošte?
Vypíšte Žiadosť o doplnkové a dispozičné služby a požiadajte vašu poštu o službu Predĺženie odbernej lehoty. Môžete požiadať o predĺženie odbernej lehoty na už uložených zásielkach alebo na zásielkach došlých odo dňa podania žiadosti. Pošta vám na základe vašej žiadosti predĺži odbernú lehotu zásielok na 30 kalendárnych dní. Každá zásielka môže mať odbernú lehotu predĺženú len jedenkrát.
O predĺženie odbernej lehoty u expresných zásielok môžete požiadať aj telefonicky na príslušnom oblastnom uzle. Cena za službu je uvedená v Tarife.

Kde viem získať informáciu či bola moja zásielka doručená? 
Informáciu o doručení, ale tiež informáciu o pohybe zásielok môžete získať v aplikácii Sledovanie zásielok. V prípade, že zásielky podávate cez aplikáciu ePodací hárok, môžete si pohyb zásielok sledovať priamo v tejto aplikácii. Túto službu poskytujeme ku všetkým zapísaným zásielkam (t. j. k zásielkam s podacím číslom) vo vnútroštátnom aj medzinárodnom styku. Pohyb zásielky môže sledovať každý, kto pozná jej podacie číslo.

Akú službu môžem využiť, aby som mal potvrdenie, že prijímateľ prevzal zásielku?
Môžete využiť službu Doručenka. Adresát alebo oprávnený prijímateľ potvrdí tlačivo doručenky pri preberaní zásielky dátumom a svojim podpisom. Doručenka sa vám následne vráti späť v lehote prepravy D+4 (t.j. najneskôr štvrtý pracovný deň po dni prevzatia zásielky, ku ktorej sa doručenka vzťahuje). Obálku s Doručenkou si môžete zakúpiť na každej pošte alebo na www.postshop.sk. Ak nemáte k dispozícii obálku s doručenkou, môžete o tlačivo doručenky požiadať na pošte. Pošta vám ho vydá bezplatne. Tlačivo sa používa k zásielke, ktorá sa na adresnej strane označí poznámkou Doručenka. Cena za službu je uvedená v Tarife.

Ako môžem pozastaviť zásielku, keď som ju už odoslal a nechcem, aby bola adresátovi doručená, resp. chcem, aby mi bola vrátená späť?
Ak ste sa rozhodli, že nechcete, aby vami odoslaná zásielka bola doručená adresátovi, požiadajte poštu, na ktorej ste zásielku posielali, o službu Storno zásielky na podaji/ Storno zásielky na dodaji. Pošta určí, ktorú službu využijete podľa toho, či zásielku z pošty už odoslala alebo ju ešte má k dispozícii na pošte. Ak zásielka bola odoslaná z pošty, resp. už bola odoslaná e-potvrdenka o podaní zásielky, vyplníte Žiadosť o doplnkové a dispozičné služby. Pošta overuje totožnosť odosielateľa. Cena za službu je uvedená v Tarife.

Zásielky na dobierku späť

Čo v prípade, ak mi neboli pripísané na účet peniaze za dobierku?
Dôvodov, prečo neboli pripísané peniaze za dobierku, môže byť niekoľko:

  • adresát si zásielku ešte neprevzal a zásielka je uložená na pošte (štandardná úložná doba zásielky na pošte je 18 dní),
  • adresát si zásielku neprevzal počas úložnej doby a zásielka vám bude / bola vrátená.

Ak predpokladáte, že zásielka už bola prevzatá, od dátumu prevzatia už uplynuli minimálne 3 dni a peniaze nemáte na účte, odporúčame vám zahájiť reklamačné konanie podaním Reklamačného listu na ktorejkoľvek pošte.

Ako poslať zásielky na dobierku?
Na podacej potvrdenke  vyznačte typ a sumu dobierky, v prípade dobierky na účet uveďte aj číslo účtu, na ktoré má byť dobierková suma pripísaná. Na zásielke je potrebné uviesť poznámku „dobierka na adresu“ alebo "dobierka na účet“ podľa toho, o aký typ dobierky sa jedná a tiež sumu dobierky.

Ako sa dozviem, kedy si môžem prevziať dobierkovú sumu, ktorá mi mala byť zaslaná na adresu?
Keď bude vaša zásielka doručená adresátovi, dostanete písomné alebo e-mailové oznámenie (ak ste v podacej potvrdenke uviedli e-mailovú adresu) o vyinkasovanej dobierkovej sume. Dobierkovú sumu  si môžete prevziať na ktorejkoľvek pošte v termíne uvedenom na oznámení (dva mesiace od dodania zásielky adresátovi). 

Ako mi bude pripísaná dobierka na účet?
Pošta sprostredkuje pripísanie dobierkovej sumy na uvedený účet jednotlivo t.j. za  každú dobierkovú sumu zvlášť. Ak ste zákazník, ktorý má s SP uzavretú zmluvu (pre zmluvný balík a expres zásielky), máte možnosť zvoliť si aj úhrnné pripisovanie dobierkových súm, t.j. jednou sumou za všetky zásielky doručené v daný deň.  

Peňažné služby a úhrada za zásielky späť

Dostal som poštový poukaz. Kde si môžem vyzdvihnúť peniaze?
Poštové poukazy vám vyplatíme na ktorejkoľvek pošte v rámci SR. 

Čo mám urobiť keď chcem SIPO uhrádzať prostredníctvom vašej služby eSIPO?
Prístup k eSIPO získate po vyplnení registračného formulára v aplikácii eSIPO na stránke www.posta.sk v sekcii eSlužby. V priebehu niekoľkých dní vám zašleme na vašu adresu obálku s prihlasovacími údajmi. Platby prostredníctvom eSIPO môžete uhrádzať, ak ste klientom Tatrabanky, VÚB, Poštovej banky, Slovenskej sporiteľne, UniCredit bank a VOLKSBANK Slovensko. Ostatní zákazníci môžu využiť len informačnú funkciu služby eSIPO.

Ako dlho trvá prevod peňazí prostredníctvom služby EUROGIRO a WESTERN UNION do Českej republiky?
Pri využití služby Eurogiro je maximálna lehota na pripísanie peňazí banke/pošte, ktorá je členom EUROGIRO NETWORK 4 pracovné dni.
Pri využití služby Western Union sú bežné prevody peňažných prostriedkov obvykle k dispozícii na vyzdvihnutie prijímateľom do pár minút, v závislosti od otváracích hodín miesta, kde budú peniaze vyplatené. Ak je k dispozícii služba “Next Day” (Nasledujúci deň) alebo “2 Day” (O dva dni), peňažné prostriedky budú k dispozícii na vyzdvihnutie prijímateľom do 24, resp. 48 hodín od momentu ich odoslania (služba „Next Day“ alebo „2 Day“ je dostupná len vo vybraných krajinách sveta).

V našej firme podávame denne niekoľko zásielok a chceli by sme uhrádzať poštovné inak ako v hotovosti. Je to možné?
Áno. Organizáciám ponúka SP viacero možností ako uhradiť poštovné, dôležité však je, aby ste splnili pri vybranom spôsobe úhrady stanovené podmienky. Ako organizácia máte na výber z týchto možností:

  • Výplatný stroj
  • Prevod
  • Úver poštovného

V prípade, ak vaša organizácia spĺňa stanovené podmienky k spôsobu úhrady, ktorý ste si vybrali, vyplňte Žiadosť o povolenie na vybraný spôsob úhrady cien a podajte ju na ktorejkoľvek pošte, prostredníctvom prideleného obchodníka Slovenskej pošty alebo na Zákazníckom servise SP. Pošta vám po zaevidovaní žiadosti a schválení náležitostí potrebných na používanie vybraného spôsobu úhrady vystaví povolenie.

Medzinárodné služby späť

Ako mám postupovať, keď chcem, aby mi osoba zo zahraničia poslala zásielku a nemusela za ňu platiť?
Využiť môžete medzinárodnú odpovedku, ktorú zakúpite na ktorejkoľvek pošte. Zakúpenú odpovedku zašlete v obálke adresátovi, ktorý ju v zahraničí vymení za známky.

Iné otázky späť

Chcel by som pracovať vo vašej spoločnosti. Čo preto môžem urobiť?
Pokiaľ máte záujem pracovať pre Slovenskú poštu, môžete sa zaregistrovať do našej databázy prostredníctvom registračného formulára na stránke kariera.posta.sk.