Prejsť na obsah
Aktuality

Poštová sieť v okresných mestách prejde optimalizáciou

Tlačová správa
30. septembra 2025

Slovenská pošta pokračuje v transformácii, ktorej súčasťou je aj optimalizácia hustej pobočkovej siete v okresných mestách. Cieľom je priniesť klientom dostupnejšie služby, vyšší komfort pri ich využívaní a zároveň zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť spoločnosti. Zmeny sa dotknú 21 prevádzok s klesajúcou návštevnosťou a využiteľnosťou poštových služieb. Postupne sa však zjednotia otváracie hodiny všetkých zostávajúcich pobočiek a rozšíri sa sieť samoobslužných zariadení v mestách. Doručovanie poštovými doručovateľmi, ktorí dokážu poskytnúť až 90 % služieb zákazníkom priamo doma, zostáva bez zmeny.

Podobne ako pri krajských mestách, aj v okresných mestách pristupuje Slovenská pošta ku konsolidácii hustej, nákladnej a neefektívnej pobočkovej siete. Reaguje tak na zmenu trendov v zákazníckom správaní, v ktorom dominujú digitálne formy komunikácie, online poštové služby, či alternatívne poštové body (BalíkoBOXy, PoštaPOINTy).

V okresných mestách aktuálne Slovenská pošta prevádzkuje 126 pobočiek. Po komplexnej analýze ich hospodárenia, návštevnosti a ďalších relevantných faktorov je zámerom spoločnosti optimalizovať sieť o 29 pobočiek. Kladné rozhodnutie Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb pošta zatiaľ dostala v prípade 21 prevádzok, ktorých činnosť bude ukončená v najbližších mesiacoch (viď príloha). Oznámené zásielky budú obyvateľom ich spádových oblastí následne vydávať určené nástupnícke pošty. Všetky ostatné poštové služby si budú môcť, tak ako aj v súčasnosti, vybaviť na ktorejkoľvek inej pobočke, resp. u doručovateľa, alebo prostredníctvom alternatívnych bodov. Zostávajúce pobočky v okresných mestách budú mať širšie portfólio služieb a zjednotené otváracie hodiny, aby dokázali uspokojivo napĺňať potreby klientov.

Doručovanie poštovými doručovateľmi zostáva bez zmeny. Okrem zásielok a tlačovín na dennej báze doručujú aj dôchodky, je možné u nich zaplatiť poštové poukazy, zo zdravotných dôvodov požiadať aj o výplatu poštového poukazu a tiež podať prostredníctvom nich aj zásielku. Doručovatelia sú vybavovaní multifunkčným mobilným zariadením, ktoré v sebe integruje funkcie mobilného telefónu, skenera a platobného terminálu. Zákazník sa teda môže kedykoľvek spojiť so svojim doručovateľom a požiadať ho napríklad o doručenie dôchodku v iný termín, resp. o inú službu, alebo môže dobierku zaplatiť okrem hotovosti aj platobnou kartou.

O BalíkoBOXy, samoobslužné terminály, ktoré fungujú 24 hodín denne, 7 dní v týždni, je čoraz väčší záujem. Ich počet v okresných mestách sa preto čoskoro zvýši. Slovenská pošta vstupuje do spolupráce s iným prevádzkovateľom samoobslužným zariadením a zákazníci Slovenskej pošty budú môcť za rovnakých podmienok využívať aj tieto miesta na výdaj a podaj svojich zásielok.

Viacero poštových služieb dokážu zákazníci manažovať aj v mobilnej aplikácii Slovenskej pošty. Prostredníctvom aplikácie je možné napríklad podať a zaplatiť zásielku online, čo je o 20 % lacnejšie, sledovať ju v reálnom čase, presmerovať ju na inú adresu, zmeniť termín jej doručenia, nájsť najbližšiu pobočku, zistiť, aké služby ponúka a v prípade pôšt s vyvolávacím systémom jednoducho preveriť aj to, koľko ľudí na pošte práve čaká.

Slovenská pošta dnes zabezpečuje komfortné služby pre digitálne orientovaných prostredníctvom alternatívnych poštových riešení, ale aj pre starších klientov, resp. ľudí so zníženou mobilitou, a to prostredníctvom doručovateľov a v posilnených kamenných pobočkách. Aj po optimalizácii pobočiek v krajských a okresných mestách je preto naďalej spoločnosťou s najširšou sieťou kamenných prevádzok a najdostupnejšími službami.

Aktuálne informácie o optimalizácii krajskej a okresnej pobočkovej siete nájdete na webe Slovenskej pošty.

Zoznam pobočiek Slovenskej pošty, ktoré ukončujú prevádzku, spolu s adresami nástupníckych prevádzok podľa krajov.